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Kaserne Basel, 2016 © Guillaume Musset
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Sound of Music

Sound of Music, une comédie musicale engagée ! Politique, écologique, apocalyptique, pourrait-on même ajouter, pour ce spectacle qui regarde notre monde voguer joyeusement vers des lendemains qui déchantent.
Au début du projet, il y a la fascination sincère de Yan Duyvendak pour le genre des comédies musicales. Les chorégraphies millimétrées des artistes virtuoses, les refrains légers qui se gravent dans la mémoire, la beauté des corps, le velouté des voix, le strass, les lumières, les paillettes... Sur scène, tout y est. Yan Duyvendak est même allé jusqu’à recruter douze danseurs et danseuses habitués à se produire dans l’industrie musicale de Broadway.
Bien sûr, inévitablement, la représentation dévie, comme toujours avec Duyvendak. Car cette grande troupe, augmentée de jeunes danseurs choisis sur les lieux du spectacle, qui entonne gaiement « All right, good night », reprend en fait, avec une insouciance feinte, les derniers mots du commandant de bord de la Malaysia Airlines adressé aux passagers d’un avion en passe de s’abîmer quelques heures plus tard dans l’océan...

On songe inévitablement à l’orchestre du Titanic qui joue sa partition jusqu’au naufrage final, pour rassurer les gens, pour leur éviter de paniquer. Et à cette société contemporaine qui fait de la joie une posture incontournable et du bonheur un argument marketing majeur, tandis qu’elle est tranquillement en train de couler… Tout reste donc riant, chantant, grâce aux compositions sirupeuses et entêtantes d’Andrea Cera, qui se superposent à un livret bien noir conçu par l’écrivain Christophe Fiat. Grinçant, dissonant, Sound of music conduit ainsi à un final d’une grande beauté tragique, mené sur un crescendo dont Olivier Dubois a le secret, qui propulse une jeunesse sexy et pleine de vie sous les feux de la rampe, ces mêmes feux qui entretiennent le brasier du réchauffement.

Texte: Eric Demey

Sound of Music

Sound of Music, a politically, socially, ecologically engaged musical comedy! Apocalyptical, one might add – for the show sees our fun society carouselling towards a tomorrow of disillusionment and worse.

At the core of the project is Yan Duyvendak’s genuine fascination with musicals. All the attributes of musical comedy are there: stunning choreographies executed with millimeter precision – Duyvendak went so far as to hire twelve Broadway dancers – catchy choruses, graceful bodies, velvet voices, the lights, the glitz and the glamour.

As always with Duyvendak, however, the performance veers off the beaten track. The ensemble, augmented at each venue by local dancers, intones the song «All right, good night» with cheerful abandon. Yet it is in fact quoting the final words by the captain of Malaysia Airlines flight 370 before his plane disappeared from the sky forever. Beneath the smiling faces and upbeat choreography, it seems, there is fear lurking…

One can’t help but think of the Titanic’s orchestra that kept on playing to the last to prevent people from panicking. Or of our society that considers pleasure a must and happiness a major marketing asset, while slowly but surely heading towards the abyss… Besides the choreography, this effect of lightheartedness as a veil for despair is based on Andrea Cera’s melodious, buoyant, even treacly compositions combined with the dark, at times sarcastic script by Christophe Fiat.
Sound of Music thus leads to a finale of tragic beauty – underpinned by one of choreographer Olivier Dubois’ trademark crescendos – propelling an ever growing group of young dancers – sexy, full of life and energy – onto a stage full of glitter and yet like a furnace. Could it be one of those furnaces contributing to global warming?

Text: Eric Demey
Translation: Martin Striegel
PREMIERE: August 29th, 2015 at Théâtre Forum Meyrin in partnership with La Bâtie-Festival de Genève, Geneva

Conception and artistic direction: Yan Duyvendak
Artistic assistant: Nicolas Cilins
Texts: Christophe Fiat
Translation and adaptation to the english: Martin Striegel
Choreographies of All Right Good Night, Staying Afloat, Chinese Are On Tour, Rain Dance: Olivier Dubois
Choreographic assistant to Olivier Dubois and coach: Cyril Journet
Other choreographies: Michael Helland
Composition: Andrea Cera
Vocal coach: Sylvie Zahnd
Set designer: Sylvie Kleiber
Lighting designer: Vincent Millet
Costumes: Nicolas Fleury
Programming: Thomas Köppel

With musical dancers: Oliver Aagaard-Williams, Lisandra Bardél, Melanie Böhm, Tobias Brönner, Johannes Brüssau, Daniel Dodd Ellis, Maria Einfeldt, Angelika Erlacher, Eveline Gorter, Jan Grossfeld, Viktoriia Hartmann, Katrin Immervoll, Sorina Kiefer, Sven Niemeyer, Nathalie Parsa, Mario Saccoccio, Jeffrey Sebogodi, Martin Skriver

And guest dancers

Set construction: Atelier Théâtre de Vidy
General stage manager: Ludovic Guglielmazzi
Stage manager: Jean-Daniel Buri
Lighting director: Mathieu Wilmart
Sound directors: Ludovic Guglielmazzi, Patrick Ciocca, Aurélien Stuby

Administration: Marine Magnin
Agent: Judith Martin
Production and communication: Raphaël Rodriguez

Executive production: Dreams Come True Genève and Théâtre de Vidy-Lausanne
Co-production: La Bâtie-Festival de Genève, Théâtre Forum Meyrin, Théâtre Nanterre-Amandiers, centre dramatique national, Festival actoral - Marseille, Pour-cent culturel Migros
With the financial support of: 2014 contest winner of Label + théâtre romand 2014, 2014 contest winner of FEDORA - Van Cleef & Arpels Prize for Ballet, Fondation Meyrinoise du Casino, Fondation Ernst Göhner, Stanley Thomas Johnson Foundation, City and Canton of Geneva, Pro Helvetia - Swiss Arts Council, CORODIS, Loterie Romande